مدرسه هوشمند یک مفهوم جدید در آموزش و پرورش است. در حال حاضر ما در عصر هوشمند زندگی می کنیم، به طوری که سیستم آموزشی ما نیز به سوی هوشمند شدن می رود. استفاده از تکنولوژی یادگیری الکترونیکی و آموزش هوشمند یک ضرورت در عصر ماست. از جمله تجهیزات مورد استفاده در هوشمند سازی مدارس ، می توان به برد هوشمند، دیتا پرژکتور، نرم افزارهای آموزش هوشمند و سیستم های پاسخگویی مخاطب اشاره کرد.

تعريف مدرسه هوشمند

مدرسه هوشمند مدرسه اي است كه علاوه بر استفاده از امكانات فيزيكي مدرسه و برنامه هايي مانند ساير مدارس تلاش دارد تا با تجهيز به امكانات رايانه اي و فناوري هاي مربوطه دانش اموزان را كنترل و مديريت کند و محتواي اكثر دورس را الكترونيكي كرده و ارزشيابي و نظارت سيستم را هوشمند گرداند.

در مدرسه هوشمند امكان اطلاع رساني صوتي و تصويري، ارتباط با مربيان، ارايه انتقادات و پيشنهادات، پرسش و پاسخ و ساير موارد ضروري از جمله كاركردهاي مدارس هوشمند است. در اين مدارس دانش آموزان با داشتن يك كامپيوتر در منزل هميشه با سيستم مدرسه خود در ارتباط خواهند بود لذا مي توان گفت مدرسه هوشمند هيچ وقت تعطيل نخواهد بود. البته لازم است اين نكته يادآوري شود كه مدرسه هوشمند بستر لازم براي مدارس مجازي نيز فراهم شود .

از جمله مهمترين ويژگي هاي مدرسه هوشمند اين است كه دانش آموزان با تفكر مستقل و ابراز خلاقيت توانمندي خود را به كار مي گيرند و فضاي حاكم موجب به كارگيري توانمندي هاي مربيان ، معلمان و اوليا براي تقويت آموزش و پرورش مي گردد و بطور كلي محيط مدرسه مشوق يادگيري و باعث ايجاد انگيزه و رغبت در مجموعه مي شود .

کلاس هوشمند

مهمترين اهداف هوشمند سازی مدارس

افزايش مشاركت عناصر مرتبط با سيستم مدرسه بويژه اوليا، مربيان و دانش آموزان و فراهم كردن امكان تعادل بيشتر آنان با يكديگر مهمترين هدف يك مدرسه هوشمند است . از طرفي دانش آموزان در چنين مدرسه اي با فناوري الكترونيكي آشنا مي شوند و توانمندي فردي خود را از اين طريق افزايش مي دهند.

رشد همه جانبه در اين سيستم يكي ديگر از اهداف مورد نظر است چرا كه با تسلط به تمام مجموعه و بازخودگيري از روند پيشرفت توسط دانش آموزان، آنان بخوبي نقاط قوت و ضعف خود را تشخيص مي دهند و به کمک سيستم براي رفع آن تلاش مي كنند

ايجاد تنوع و خارج شدن از شيوه يكنواخت و سنتي آموزشي از جمله اهدافي است كه در صورت اجراي دقيق طرح مي تواند بازده كاري را در مدرسه افزايش دهد

دانش آموز در اين سيستم با اهميت زمان آشنا شده و بخوبي مي آموزند كه چگونه مي توان در كمترين زمان به خواسته ها و نيازهاي خود از طريق استفاده از فناوري ارتباطي نايل آمد

 مهمترین دلایل تاسیس مدرسه هوشمند

الف) امروزه به علت رشد فناوری های رایانه ای، سرعت نقل و انتقالات اطلاعاتی و مسأله انفجار دانش، اطلاعات و دانش به سهولت و سرعت می تواند در اختیار همگان قرار گیرد و دیگر مانند گذشته مدرسه تنها چهار چوبی نیست که معلم بخواهد دانش، مهارت و ارزش ها را در آن به دانش آموزان منتقل کند بلکه چهارچوب های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و وسائل ارتباط جمعی در شکل پذیری پنداره های دانش آموزان نقشی تعیین کننده دارند.

یکی از تبعات این امر بالا رفتن سطح دانش متعارف دانش آموزان است که هماهنگی با دوره های آموزشی را بر هم می زند. در چنین شرایطی استفاده از فناوری های اطلاعاتی و انفورماتیکی در مدارس هوشمند، امکان به روز نمودن اطلاعات علمی معلمان و ارتقاء مهارت های تدریس ایشان را فراهم می آورد به طوریکه آنها می توانند با استفاده از امکانات موجود در این مدارس برآورد صحیحتر و دقیقتری از دانش متعارف دانش آموزان کسب نموده و دوره های آموزشی و مطالب درسی را با دانش متعارف دانش آموزانشان هماهنگ سازند.

ب) از سوی دیگر برنامه های آموزشی در مدارس سنتی، اکثراً به صورت معلم محور بوده و با استعدادها، توانایی ها، نیازها و شیوه های یادگیری دانش آموزان که هر یک آهنگ مخصوص خود را دارد، متناسب نیستند.

مدارس هوشمند به دلیل برنامه های درسی انعطاف پذیر، امکان تدریس با شیوه های نوین، داشتن طیف وسیعی از برنامه ها و روش های آموزشی و محوریت بخشیدن به نقش دانش آموز (با در نظر گرفتن تفاوت های فردی و توجه بیشتر به نیازها، علائق و استعدادهای آنان) می‌توانند در جهت از بین بردن و یا کاهش دادن این شکاف آموزشی مؤثر و مفید فایده باشند و درواقع هر دانش آموز  بسته به استعداد خود می تواند آموزش ببیند و یا به عبارت دیگر سیستم آموزش نسبت به استعداد دانش آموزان متغیر است .

ج) جامعه اطلاعاتی آینده نیازمند افرادی است که بتوانند فناوری اطلاعات را خلاقانه در جهت رشد و توسعه به کار برند، در این عصر بی بهره مانده از دانش، بینش و مهارت های روز، به بیکاری، نابرابری های اجتماعی و در نتیجه پیدایش نارضایتی و تنش می انجامد و مدارس هوشمند نیز عمدتاً در جهت تأمین این نیازها برنامه ریزی شده اند چرا که در این مدارس دانش آموزان می‌آموزند که چگونه اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق شبکه های اطلاعاتی استخراج نمایند، چگونه در مورد آنها بیندیشند و چگونه حاصل یافته های خود را در جهت حل مسائل و مشکلات خود و توسعه و پیشرفت جوامعشان به کار گیرند.

کلاس هوشمند

برخی از مزایای یک مدرسه هوشمند

  • تعامل موثری را بین کاربرها ایجاد می کند.
  • امر آموزش و یادگیری را با سرعت بخشیدن به درک مفاهیم تازه و آماده سازی و ارائه ی دروس ارتقا می بخشد.
  • میزان مشارکت دانش آموزان و انگیزه ی آن ها نسبت به یادگیری را افزایش می دهد.
  • اساتید و معلم های بیزار از تکنولوژی را کمک می کند تا در مقابل تعداد زیادی از مخاطبان بتوانند دروس خود را ارائه کنند.
  • به استفاده ی گسترده از فن آوری های آموزش الکترونیک کمک می کند.
  • مواردی چون عکس ها، نمودارها و صفحات گسترده را با دروس ادغام کرده و در نتیجه کیفیت دروس ارائه شده توسط اساتید را افزایش می دهد.
  • مباحث و منابع مختلف را با هم ادغام کرده و آن ها را با نیازهای آموزشی در زمان ارائه ی مطلب سازگار می کند.
  • به دانش آموزان اجازه می دهد تا اطلاعات را به آسانی درک کنند.
  • به دانش آموزان کمک می کند تا بدون نیاز به حمل دست نوشته ها در بحث های گروهی شرکت فعال داشته باشند.

منابع

http://www.fekreno.org/articlefekreno/arfek671.htm